Kogan, Wileński i kwartet wokalny Cappelli Gedanensis – koncert

Zapraszamy na koncert znakomitych wykonawców, który odbędzie się w sobotę 7 maja o godz. 17 w Sali Koncertowej Szkoły Muzycznej przy ul. Biskupa Dominika 13A w Gdyni.

Na scenie wystąpią:
Anatoly Kogan (Izrael) – flet,
Konstanty Wileński – fortepian,
Quartet „ARTUS” Cappelli Gedanensis w składzie – Magdalena Gruszczyńska (sopran), Edyta Łuczkowska-Swat (mezzosopran), Marek Więcławek (tenor), Adam Okrój (bas).

W programie koncertu m.in.
K.Wileński – “Jewish Sketch”,
T.Morley “Now Is The Month of Maying”,
J.Clements “Flower of Beauty”,
K.Wileński “Jewish Dances”
J.Bock (opr. K.Wilenski) “If I Were a Rich Man”,
K.Wileński “Blues”.

Wstęp wolny. Zapraszamy!

ANATOLY KOGAN (ISRAEL) – flet

Pochodzi ze sławnej muzycznej rodziny. Ojciec Anatolia Siemion Kogan był słynnym tenorem Opery Kijowskiej. Anatoly ukończył Akademię Muzyczną w Kijowie a następnie studia podyplomowe. Jako solista Filharmonii Narodowej koncertował w wielu krajach, uczestniczył w licznych Festiwalach w byłym Związku Radzieckim i zagranicą. Laureat szeregu nacjonalnych konkursów. Na swym koncie ma wiele nagrań dla radia i telewizji oraz udział w muzycznych filmach.

W 1990 roku wyemigrował do Izraela, gdzie szybko zaaklimatyzował się w tamtejszym środowisku muzycznym. Wysoką ocenę krytyków otrzymał wkrótce po pierwszym występie z Jerozolimską Orkiestrą Symfoniczną. Gazeta „HA-ARETZ” pisała: ”Anatoly Kogan grał brylantowo, z lekkością, którą wymaga muzyka Mozarta. Jego wirtuozowska gra demonstruje wspaniałe kontrolowanie oddechu i czystą artykulację ”. Grał m.in. w Pałacu Prezydenckim w Jerozolimie, w Muzeum Narodowym w Tel-Avivie, Royal Festival Hall w Londynie, z Orkiestrą Soliści Europy we Francji.

Oprócz występów solowych z zespołami symfonicznymi i kameralnymi prowadzi także kwartety i trio. W Izraelu organizuje znakomite koncerty z udziałem sławnych muzyków z całego świata. Występuje z szerokim i różnorodnym repertuarem w najbardziej prestiżowych salach Europy i Ameryki. Otrzymał dwie nagrody Złota Hanukia (Berlin 2003) i Jerozolimska Oliwa ( Jeruzalem 2006) za rozwój kultury i sztuki.

Konstanty Wileński
pochodzi z inteligenckiej rodziny kijowskiej o bogatych tradycjach muzycznych. Jego dziadek kompozytor Ilia Wileński był pierwszym dyrektorem Filharmonii w Kijowie i jednym z założycieli trzech teatrów dramatycznych. Panującą w domu twórczą atmosferę uświetniały spotkania i koncerty, grywali tam znakomici muzycy, jak Władimir Horowitz i Henryk Neuhaus. W domu dziadka bywała także legendarna amerykańska tancerka – Isadora Duncan.

Wychowany w duchu artystycznego klimatu domu rodzinnego Konstanty podjął naukę w Konserwatorium Kijowskim, które ukończył z wyróżneniem. Studiował u znanych pedagogów, takich jak: A.Sztogarenko (kompozycja), R.Łysenko( fortepian). ”Jestem dumny, że zawodowy rodowód moich profesorów fortepianu sięga do samego Franza Lista. Ariadna Łysenko-moja profesor fortepianu byla uczennica znakomitego pianisty Neuhausa, który wirtuozerię czerpał z Leopolda Godowskiego – wybitnego ucznia Franza Lista.To jedna linia moich profesorów sięgająca Franza Lista. Należy przypomnieć że w drugiej linii nauczycielem mojej profesor Łysenko był znany Abram Lufer,uczeń Grigorija Beklemiszewa, którego nauczycielem był znakomity Feruccio Busoni – uczeń Franza Lista”.(K.W.). Równocześnie konsultacje z zakresu kompozycji udzielali mu Rodion Szczedrin i Aram Chaczaturian. Ukończył także w uczelni tej studia podyplomowe.

Jako profesor Konserwatorium w Kijowie, prowadził zajęcia z harmonii, orkiestracji i improwizacji. Jest kompozytorem i koncertującym pianistą. Posiada unikalny talent łączenia klasyki i jazzu. Uprawia różne gatunki muzyki: od wokalno-symfonicznej poprzez symfoniczną, teatralną, kameralną po jazzową. Koncertuje na całym świecie, z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Królewską Orkiestrą w Brukseli, Jerozolimską Symfoniczną Orkiestrą czy Filharmonią Moskiewską. Uczestniczył w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych i jest laureatem szeregu z nich: Polska Klasyka (w Opolu), Festiwal Muzyki Żydowskiej (w Wielkiej Brytanii i Izraelu), Warszawska Jesień w 98 r.– jako kompozytor, GOŁOSIJEWO 88 (Kijów, Ukraina), XI Międzynarodowy Moskiewski Festiwal, SOLO-DUO-TRIO (Kraków 1989), Festiwal Bethovena (Falsterbo, Szwecja 1998) – jako pianista. Ma w swoim dorobku osiem płyt z własnymi kompozycjami: „Lunnyj Serp” (Melodia, Moskwa, 1987), „All The Things You Are”(Melodia, Moskwa, 1989), „Jazz Trio Duet Solo”(KOHC, 2001), „Flute in Love”(Alexander, Israel, 2002), „K.Vilensky – Works for Piano”(KOHC, 2004),”Bolling – Vilensky” Polskie Radio, Warszawa (2004). „Scott Joplin RAGTIMES” Radio Gdańsk (2005). „Mozart-Blues” (Israel 2008).

Jako pianista-wirtuoz i kompozytor muzyki fortepianowej w ostatnich latach cieszy się dużym uznaniem pianistów światowej sławy, zamawiających i wykonujących jego kompozycje. Do najbardziej znanych utworów Konstantego Wileńskiego zaliczyć można: SONATĘ, szwedska gazeta BLT(Blekinge Läns Tidning) pisała po wykonaniu tej sonaty – …Podobieństwo między utworami obecnie żyjącego Wileńskiego a genialnego romantyka Franza Lista, który zmarł w 1886, jest bardzo bliskie. Obydwaj są doskonali w wirtuozowskich passażach, które potrzebują wspaniałej techniki i ogromnej kompetencji muzycznej…, WARIACJE NA TEMAT PAGANINIEGO na fortepian, trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, KONCERT- FANTAZJĘ NA TEMATY GERSHWINA na fortepian, trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, …Pierwsze dżwięki „The man I love” zapoczątkowały nastrojowe, mistrzowskie pod względem formy „Koncert-Fantazje na tematy George’a Gershwina”. Dwanaście genialnie ujętych w utworze, słynnych gershwinowskich tematów, jednych – ledwo zamarkowanych, innych – nakreślonych wyraziście, połączyło się płynnie w idealną całość…(Gazeta Wyborcza7.06.99), … W jakimś momencie zorientowałem się, że ciekną mi łzy – dawno nie byłem tak wzruszony! Wspaniała „stylizowana” orkiestracja, doskonale dopasowane fragmenty z różnych utworów, pięknie brzmiący fortepian – wydawało się że autorem kompozycji i solistą był nie Konstanty Wileński, lecz sam Gershwin!(relacje Vadima Brodskiego po wykonaniu Koncertu-Fantazji na tematy Gershwina), TANIEC DIABŁA na dwa fortepiany, WARIACJE NA TEMATY BACHA na fortepian(trio jazzowe) i orkiestrę smyczkową. Jego opracowanie „Lotu Trzmiela” w krótkim okresie stało się znane w środowisku muzycznym świata.

W listopadzie 2004 roku w Filharmonii Wrocławskiej odbyła się I edycja Festiwalu „Jazztopad”. Jak powiedziała Lidia Geringer D’Oedenberg: …Zaprosiliś my absolutnie przedujących pianistów jazzowych z Polskiej i polskiego pochodzenia… To byli Adam Makowicz, Konstanty Wileński, Leszek Możdżer. Atrakcyjność dorobku muzycznego Konstantego Wileńskiego polega na symbiozie muzyki klasycznej i jazzowej….Dziś ambicją tego muzyka jest budowanie pomostów pomiędzy jazzem a muzyką poważną. To zresztą wyróżnia go na tle większości „bardzo poważnych” kompozytorów i decyduje o jego oryginalności…(Ruch Muzuczny,19 marca, 2000 r.).

Możliwość komentowania jest wyłączona.