Niedziela Melomana „Carl Philipp Emanuel Bach i jego epoka”

Niedziela Melomana - kwiecieńCentrum Kultury oraz Miasto Gdynia zapraszają na kolejną odsłonę Niedzieli Melomana

Sigiswald Kuijken (Belgia) – dyrygent

Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Krzysztof Dąbrowski – prowadzenie koncertu

12.04.2015, niedziela, godz. 16.00 KUP BILET 
Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, ul. Bema 26
Bilety: 20 zł

W programie koncertu:
Carl Philipp Emanuel Bach – Symfonia F-dur (Wotquenne 183 nr 3)
Joseph Haydn – Symfonia nr 39  g-moll
Ludwig van Beethoven – Symfonia nr 1 C-dur

Sigiswald Kuijken (ur. 16 lutego 1944 r.) – belgijski dyrygent, skrzypek i altowiolista grający na autentycznych instrumentach z epoki, jedna z najważniejszych postaci świata muzyki dawnej i pokolenia odkrywającego zasady historycznego wykonawstwa. Urodził się w Sigiswald KuijkenDilbeek, niedaleko Brukseli. Był członkiem Alarius Ensemble of Brussels między rokiem 1964 a 1972 oraz La Petite Bande utworzonego w 1972 roku. Od 1971 roku uczył gry na skrzypcach barokowych w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz Konserwatorium Koninklijk w Brukseli. W 1981 roku dokonał pionierskiego nagrania Sonat i Partit Bacha, wiernego założeniom kompozytora.

Jest członkiem Kuijken String Quartet, który powstał w 1986 r. W ostatnich latach występował także jako dyrygent symfonii epoki romantyzmu. W lutym 2007 roku otrzymał tytuł doktora honoris causa Katolickiego Uniwersytetu w Leuven (Katholieke Universiteit Leuven, Belgia). W oparciu o wyniki szeroko zakrojonych badań prowadzonych przez Joshua Rifkina i Andrew Parrotta na temat realizacji twórczości Bacha, Sigiswald Kuijken wprowadził również ważne innowacje w wykonawstwie muzyki wokalnej Bacha. Ograniczył on partię wokalną z chóru do kwartetu (którą sam Bach czasami rozszerzał do ośmiu wokalistów). Zmniejszył także liczbę instrumentalistów. Pozwoliło to na uzyskanie prawidłowej struktury muzycznej oraz właściwe deklamowanie tekstu. To nowe podejście zrealizował podczas nagrania dla Accent Records serii 17 CD zatytułowanej Kantaty J.S. Bacha (rejestrowane w latach 2005-2012).

Akademicka Orkiestra Kameralna powstała w 1999 roku z inicjatywy ówczesnego Dziekana Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Gdańsku, prof. Krzysztofa Langmana, a w skład kilkunastoosobowego zespołu wchodzą najlepsi instrumentaliści Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Akademicka Orkiestra KameralnaPoczątkowo orkiestra prowadzona była przez dyrygenta Jacka Rafała Delektę, następnie przez Andrzeja Kacprzaka i Pawła Kuklińskiego, zaś od kilku lat funkcję koncertmistrza i stałą opiekę merytoryczną sprawuje Andrzej Kacprzak.

Głównym założeniem sankcjonującym powstanie zespołu była potrzeba umożliwienia młodzieży akademickiej współpracy z najwybitniejszymi koncertmistrzami (prymariuszami) polskich zespołów kameralnych, takich jak: Sinfonia Varsovia, Symfonietta Cracovia, Orkiestra Kameralna „Amadeus”, Concerto Avenna.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat zespół pracował pod kierunkiem zarówno polskich, jak i zagranicznych artystów, wśród których należy wymienić takie osobowości muzyczne jak: Jan Stanienda, Robert Kabara, Wiesław Kwaśny, Marek Moś, Andrzej Mysiński, Adam Klocek, Andrzej Bauer, Thanos Adamopoulos (Belgia), Agnieszka Duczmal, Jonathan Sirs, Paul Esswood, Jean-Marc Fessard, Miloslav Gajdoš, Mieczysław Szlezer, Brigide Lang, Stefan Kamasa, Mirel Jankovici, Dominik Połoński, Sławomir Grenda, Łukasz Długosz, Giampiero Sobrino, Juri Gilbo, Claudio Desderi, Przemysław Stanisławski, a ostatnio także Sigiswald Kuijken i Tomasz Tomaszewski.

W roku 2002 orkiestra pod dyrekcją Jana Staniendy z wielkim powodzeniem wystąpiła na Festiwalu Mozartowskim w Lucernie (Szwajcaria), zaś w 2005 pod dyrekcją Thüringa Bräma powtórzyła swój sukces w tym mieście, biorąc udział w projekcie koncertowym tamtejszego Konserwatorium Muzycznego w jednej z największych sal Europy – Konzertsaal KKL Lucern.
Zespół koncertuje regularnie zarówno w Sali Koncertowej macierzystej uczelni, jak i na wielu innych scenach Gdańska, Sopotu i Gdyni.

Możliwość komentowania jest wyłączona.