Niedziela Melomana „Monarca Della Tromba”

Niedziela Melomana styczeń 2016Centrum Kultury oraz Miasto Gdynia zapraszają na styczniową odsłonę Niedzieli Melomana.

24.01.16, niedziela, godz. 16.00 KUP BILET
Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, Aleja Zwycięstwa 96/98
budynek III – Centrum Konferencyjne, Sala C
Bilety: 20 zł

MONARCA DELLA TROMBA

Gdyńska Orkiestra Barokowa SINFONIA NORDICA
Zespół „Tubicinatores Gedanenses”
Bernardeta Braun – skrzypce, dyrygent

W programie m.in.
Girolamo Fantini – L’Imperiale
Giuseppe Torelli – Concerto D-dur na trąbkę solo, smyczki i basso continuo
Petronio Franceschini – Sonata D-dur na 2 trąbki solo, smyczki i basso continuo
André Danican Philidor l’ainé – Le Canon de Versailles
Chorały z Tabulatury Gdańskiej

Krzysztof Dąbrowski – prowadzenie koncertu

Zespół „Tubicinatores Gedanenses”

TG (2)Historia instrumentów dętych blaszanych, szczególnie trąbek, jest długa i bogata. Trąbki naturalne istniały już dużo wcześniej przed barokiem. Sztuka clarino osiągnęła swoje apogeum w twórczości Bacha i Händla, bo w większości ich dzieł rzeczywiście pojawia się trąbka grająca ważny, jeśli nie najważniejszy głos. Dlatego trębacze byli bardzo poważaną i elitarną grupą zawodową, a ich wynagrodzenie wśród muzyków było najwyższe. Do wielkiej popularności clarino przyczynili się również ówcześni wykonawcy, jak John Bull, czy kojarzony z Bachem słynny Gottfried Reiche.

Bogate zbiory muzyczne XVII i XVIII wiecznego  Gdańska  pozwalają na podjęcie próby kontynuacji  wspaniałej tradycji wykonawczej. Najwcześniejsze wiadomości o muzykach w Gdańsku wiążą się z Dworem Artusa. Regulamin z 1421 roku informuje dokładnie, że było ich czterech. Jedną parę stanowili Pfeiffer (piszczkowie), a drugą Trompeter (trębacze) Oprócz piszczków miejskich istnieli w Gdańsku również Turmpfeifer (piszczkowie wieżowi), byli to zaprzysiężeni strażnicy miejscy zrzeszeni w cechu o nazwie Turmpfeiferdienst (urząd piszczków miejskich).Grali oni na wieżach kościoła NMP i św. Katarzyny. W końcu XVI wieku doszedł trzeci grający na wieży kościoła św. Jana. Ich obowiązkiem było ostrzeganie, witanie fanfarami dostojnych gości i ogłaszanie godzin zamknięcia bram miasta. Ponadto w pogodne dni niedzielne i święta mieli przygrywać na wieży kościoła:

„Turmpfeifer […] powinni także, jak we właściwym mieście się to robi, gdy jest pora jedzenia, w dni świąteczne i przy dobrej pogodzie w niedzielę na kilka głosów na wieży jeden lub dwa kawałki odtrąbić.”

Ich proste sygnały (Turmblasen) przekształciły się szybko w bardziej kunsztowną muzykę (Turmmusik). Zadaniem ich było też spełnianie funkcji heroldów i towarzyszenie poselstwom, a także odtrąbianie edyktów i postanowień Rady Miejskiej. Uczestniczyli również, już jako Feldtrompeter (trębacze polowi) w wyprawach wojennych. Od połowy XVI wieku poza graniem na wieży strażnicy sprawowali muzyczną służbę na chórze kościelnym:

… w niedziele i święta z instrumentami w usługiwaniu na chórze kościelnym powinni pomóc, przynajmniej dwóm głosom: dyskantowi i basowi, dzięki czemu głosy w chórze mocniej mogą być zaznaczone…”

Misją Tubicinatores Gedanenses  jest promocją powracającej mody na wykonywanie muzyki dawnej na instrumentach z historycznych, a także hołdem złożonym niezwykle kiedyś popularnemu i wirtuozowskiemu instrumentowi, jakim jest  trąbka naturalna.

Paweł Hulisz
Tubicinatores Gedanenses:
Paweł Hulisz-trąbka naturalna
Piotr Kowalkowski-trąbka naturalna
Emil Miszk-trąbka naturalna
Wojciech Brzozowski-trąbka naturalna
Paweł Szewczyk – werbel, kotły

Gdyńska Orkiestra Barokowa SINFONIA NORDICA

GOB SNGdyńska Orkiestra Sinfonia Nordica powstała w 1999 roku z inicjatywy studentów i absolwentów gdańskiej Akademii Muzycznej, pragnących wspólnie wykonywać w szczególności muzykę baroku i klasycyzmu. Od początku istnienia nie miała konkretnej nazwy, dopiero od 2003 roku została nazwana Gdyńską Orkiestrą Kameralną, zaś 2013 roku zespół zmienił nazwę na Gdyńska Orkiestra Barokowa, wykonując już koncerty na instrumentach historycznych bądź ich kopiach.

W swoim repertuarze orkiestra posiada liczne kantaty i koncerty J.S.Bacha, symfonie W.A.Mozarta i J.Haydna, dzieła wokalno-instrumentalne G.F.Haendla, utwory między innymi M.J. Żebrowskiego, H.Purcella, A.Vivaldiego, innych kompozytorów okresu baroku aż do wczesnego romantyzmu, a także kompozycje współczesne.

Młodzi muzycy współpracowali z wieloma artystami z Polski oraz zagranicy (m.in. Markiem Toporowskim, Piotrem Kusiewiczem, Stefanią Toczyską, Naho Hirai, Zbigniewem Pilchem, Jarosławem Thielem, Markiem Niewiedziałem, studentami z Akademii Muzycznych w Dreźnie i Düsseldorfie). Orkiestra ma na swoim koncie nagrania radiowe i płytowe. Występowała na kilku znaczących międzynarodowych festiwalach muzycznych. Koncertowała zarówno w Polsce jak i za granicą (Francja – koncerty pod patronatem Prezydenta Francji Jaquesa Chiraca, w ramach festiwalu „Nowa Polska”, podczas Roku Polskiego we Francji). Od początku istnienia orkiestry zespół prowadzi od pozytywu oraz klawesynu – Karol Hilla, a od skrzypiec koncertmistrzyni Bernardeta Braun.

Możliwość komentowania jest wyłączona.