11 IX Niedziela Melomana „Najpiękniejsza Muzyka Filmowa”

Zapraszamy na pierwszy koncert Niedzieli Melomana w nowym sezonie 2016/2017. W programie koncertu muzyka z kultowych filmów, m.in. „Nocy i dni”, „Zapachu kobiety”, „Śniadania u Tiffaniego”, „Amelii”, „Misji” i „Ojca Chrzestnego”.

11.09.16, niedziela, godz. 16.00 KUP BILET
Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, Aleja Zwycięstwa 96/98
budynek III – Centrum Konferencyjne, Sala C
Bilety: 20 zł

Wystąpią:
Natalia Walewska – skrzypce
Paweł A. Nowak – akordeon, bandoneon
Orkiestra Kameralna Progress
Szymon Morus – dyrygent

Prowadzenie; Krzysztof Dąbrowski

Paweł A. NowakPaweł A. Nowak akordeonista, pedagog, kompozytor, aranżer, popularyzator akordeonu i kolekcjoner akordeonów. Absolwent klasy akordeonu prof. K. Olczaka iprof. E. Rosińskiej w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Obecnie pracuje jako nauczyciel akordeonu w bytowskiej filii PSM I i II st. w Słupsku. Koncertuje jako solista, także z orkiestrami oraz członek zespołów Almost Jazz Group i Milonga Baltica. Współpracuje także z Dorotą Lulką, tworząc cieszący się powodzeniem projekt Piaf po polsku. Jest autorem audycji Jazz na akordeon, która emitowana była przez 4 lata w Radio Gdańsk. Jest także pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym odbywającego się od 2003 roku Międzynarodowego Festiwalu Akordeonowego w Sulęczynie. Znany jest także z prowadzenia akordeonowego bicia rekordu, które odbywa się co roku w marcu podczas Dnia Jedności Kaszub. Pomysłodawca i współtwórca jedynego w Polsce Muzeum Akordeonu w Kościerzynie. Właściciel kolekcji ponad 300 akordeonów.

Natalia Walewska jest koncertującą skrzypaczką, doskonale wykształconą między innymi przez legendarnego wirtuoza skrzypiec Leonida Kogana. W swoim dorobku ma laury na prestiżowych międzynarodowych konkursach, między innymi: Międzynarodowym Konkursie Walewska Nataliaim. K. Szymanowskiego. Uczestniczyła w licznych festiwalach, gdzie występowała pod batutą wielkich dyrygentów jak: G. Solti, Ch. Eschenbach, M. Roztropowicz. Od 1999 roku piastuje prestiżowe stanowisko koncertmistrza Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Regularnie jest zapraszana w charakterze solistki do współpracy z orkiestrami symfonicznymi w kraju i zagranicą. Jej umiejętności zostały docenione przez uznanych dyrygentów jak Jerzy Maksymiuk, Ernst van Tiel, Massimiliano Caldi ,Maxim Vengerov, Vag Papian, Juozas Domarkas, Sir Neville Marinerr, Sławomir Chrzanowski, Petr Chromcak. W dorobku autorskim Natalii Walewskiej znajdują się nagrania płytowe wysoko oceniane zarówno przez melomanów jak i przez dziennikarzy z branży fonograficznej. Do najcenniejszych należą: „Romanza Classica” na skrzypce i organy z prof. Romanem Peruckim ( osiągnęła status Złotej płyty), „Clair de Lune” nagraną wspólnie z pianistą prof. Bogdanem Kułakowskim, „Violin & Piano” z pianistą Rafałem Lewandowskim, „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego z Zespołem Muzyki Dawnej „Cappella Gedanensis” pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego (Platynowa Płyta), „War Requiem” z dyrygentem Sir Nevillem Marinerrem. Płyta z nagraniem koncertu „Harmonia” Zbigniewa Kruczka (Belgia) na skrzypce,
trąbkę i orkiestrę symfoniczną (Polska Filharmonia Bałtycka) pod dyrekcją włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldiego to dzieło specjalnie skomponowane z dedykacją dla artystki.

Orkiestra Kameralna Progress to młody, dynamicznie rozwijający się zespół założony w 2009 roku przez dyrygenta Szymona Morusa. Współtworzą go utytułowani soliści, kameraliści, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów. Od początku swojego istnienia Orkiestra związana jest z miastem Tczew, w którym rokrocznie daje cykle koncertowe tworząc trzon życia kulturalnego w regionie. O licznych sukcesach zespołu świadczy udział w znaczących wydarzeniach muzycznych nie tylko Pomorza, ale i całego kraju. Naczelną ambicją muzyków jest łączenie różnych Kultur, Narodów i regionów Polski. W kwietniu 2013 roku orkiestra wzięła udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim z dużym powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem niemieckie J.Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy A. Schonberga. W tym samym roku zespół uroczyście inaugurował otwarcie nowej sali koncertowej Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie prawykonując dzieło Karola Nepelskiego. Od początku swego istnienia Orkiestra współpracuje z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku biorąc udział w koncertach kompozytorskich organizowanych przez uczelnię. W trakcie swej pięcioletniej działalności Orkiestra Kameralna Progress występowała na licznych festiwalach muzycznych w Polsce takich m.in. jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej we Fromborku, Międzynarodowy Festiwal Kultury i Sztuki w Helu, Dobrodzień Classic Festiwal prezentując się w intrygujących interpretacjach muzyki klasycznej i rozrywkowej. Od początku swej działalności Orkiestra współpracuje z Telewizją Polską biorąc udział w widowiskach słowno-muzycznych transmitowanych na żywo m.in.: „Szukamy stajenki” do tekstów Jacka Kaczmarskiego, czy „Solidarność to znaczy jeden i drugi”. Szczególne miejsce w repertuarze Zespołu zajmuje muzyka współczesna, której promowanie jest naczelnym priorytetem jej dyrektora artystycznego. Orkiestra Kameralna Progoress dokonała licznych prawykonań utworów polskich kompozytorów młodego pokolenia m.in.: Agnieszki Stulgińskiej, Pawła Kwapińskiego, Artura Guzy, Karola Nepelskiego. W roku 2014 w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie dokonała prawykonania Opery Kaszubskiej Rebeka Michała Dobrzyńskiego do libretta Tomasza Fopke w ramach ogólnopolskiego roku Oskara Kolberga.
Z Orkiestrą Kameralną Progress w roli solistów występowali m.in.: słynny skrzypek, ostatni uczeń Davida Oistracha – Michael Vaiman, czy też solistka Metropolitan Opera w Nowym Yorku – Miroslava Yordanova. Zespół brał również udział w nagraniach muzyki filmowej Bruno Lohengrena, oraz kolęd kaszubskich w aranżacji Macieja Bolewskiego. Od 2013 roku Orkiestra Kameralna Progress działa pod patronatem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem.

Szymon MorusSzymon Morus
Po ukończeniu studiów w klasie skrzypiec dra hab. Andrzeja Kacprzaka pogłębiał wiedzę muzyczną na Wydziale Dyrygentury Symfoniczno – Operowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Rajskiego. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów. Nominowany do nagrody Młody Twórca Kultury 2012 oraz 2014. Współdziała z instytucjami kulturalnymi Wybrzeża. Jako Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane prowadzi ożywioną działalność artystyczną na terenie województwa pomorskiego. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Progress. Jako dyrygent współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną, Polską Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Sinfoniettą Consonus oraz Operą Bałtycką. Współpracował w roli asystenta z takimi osobowościami jak: Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Wojciech Rajski, Tadeusz Kozłowski, Massimiliano Caldi czy Ernst van Tiel. Jest pomysłodawcą i organizatorem cieszących się dużym zainteresowaniem cyklicznych projektów m.in.: „Gdańskich Impresji Muzycznych”, „Coś klasycznego dla Żaka Gdańskiego” czy „Otwieramy bramy muzyki”. W lipcu 2011 roku wraz z Orkiestrą Kameralną Progress dokonał nagrania muzyki filmowej Bruno Lohengrena, a w listopadzie 2012 roku z tym samym zespołem oraz Chórem Discantus Sławomira Bronka utrwalił kaszubskie kolędy na płycie „Gode na Kaszebach”. W kwietniu 2013 razem z Orkiestrą Kameralną Progress wziął udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim, z powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem Niemieckie Johannesa Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy Arnolda Schönberga. W październiku 2013 r. prowadząc gościnnie Sinfoniettę Consonus, dokonał rejestracji albumu zatytułowanego Explorations for keyboard and orchestra, w którym partię solową wykonywał sam Jordan Rudess – klawiszowiec legendarnego zespołu Dream Theater. W 2015 roku asystował Maestro Tadeuszowi Kozłowskiemu, podczas przygotowań premiery Otello Giuseppe Verdiego oraz Strasznego Dworu Stanisława Moniuszki na scenie Opery Bałtyckiej. W tym samym Teatrze w lutym/marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego z wielkim powodzeniem prezentując dzieło gdańskiej publiczności oraz debiutując na scenie Teatru Wilekiego Opery Narodowej w Warszawie. Szymon Morus stale propaguje muzykę współczesną młodych, polskich kompozytorów, dokonując szeregu prawykonań w tym m.in.: Phantasmagoria, Fickle plans Pawła Kwapińskiego, Przemawiam językiem zrozumiałym dla wszystkich Justyny Kowalskiej Lasoń, On the edge of conciousness Przemysława Schellera, Fonemy Kaszubskie Karola Nepelskiego czy Rebekę – operę kaszubską Michała Dobrzyńskiego. Od października 2013 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. W sezonie artystycznym 2014/2015 pełnił funkcję Dyrygenta – Rezydenta Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Od stycznia 2016 roku pełni funkcję z-cy kierownika muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

Możliwość komentowania jest wyłączona.