Niedziela Melomana „Szlagiery nie tylko z Wiednia”

Niedziela Melomana MAJ 2015Centrum Kultury oraz Miasto Gdynia zapraszają na kolejną odsłonę Niedzieli Melomana

Królewska Orkiestra Salonowa
Natalia Walewska – skrzypce, prowadzenie orkiestry
Karolina Sołomin – sopran
Bożena Zawiślak-Dolny – mezzosopran
Witalij Wydra – tenor

Barbara Żurowska-Sutt – prowadzenie koncertu

10.05.2015, niedziela, godz. 16.00 KUP BILET 
Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, ul. Bema 26
Bilety: 20 zł

W programie m.in.:

J.Strauss – Duet Einsteina i Rosalindy z operetki „Zemsta nietoperza”
S.Cardillo – „Catari”
G.Rossini – Tarantella
G.M.Rodriguez – Tango „La cumparsita”
A.Villoldo – Tango „El Choclo”
C.Velasquez – „Besame mucho”
A.L.Webber – „Amigos para siempre”
J.Petersburski – „Odrobinę szczęścia w miłości”

Królewska Orkiestra SalonowaKRÓLEWSKA ORKIESTRA SALONOWA

Nazwa orkiestry nawiązuje do dawnych królewskich koncertów i ma swoje uzasadnienie w stylu gry muzyków, kostiumach i programie. Orkiestra zadebiutowała w 2009 roku na inauguracji Tygodnia Muzyki Klasycznej na Festiwalu Sztuki Tutejszej w Gdańsku. Z powodzeniem występowała na koncertach w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Teatrze Miejskim im W. Gombrowicza w Gdyni, w auli Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i auli Uniwersytetu Gdańskiego. Muzycy w pięknych stylowych kostiumach koncertują bez dyrygenta, wprowadzając urok koncertów salonów wiedeńskich z czasów Jana Straussa. Podkreśla to również prowadzenie orkiestry przez skrzypaczkę – zarazem solistkę – Natalię Walewską Koncertmistrza Polskiej Filharmonii Bałtyckiej –  tak jak czynił to słynny wiedeńczyk. Programy koncertów bardzo interesujące, zróżnicowane – począwszy od A.Vivaldiego, W.A.Mozarta, poprzez operę, operetkę, piosenki neapolitańskie do musicalu – arie, duety, wirtuozowskie utwory orkiestrowe, solistyczne kompozycje instrumentalne. Z orkiestrą występują znakomici soliści – śpiewacy i instrumentaliści. Kierownictwo artystyczne orkiestry i prowadzenie koncertów Barbara Żurowska – Sutt.

Bożena Zawiślak-Dolny  powszechnie uznana za jedną z najlepszych polskich odtwórczyń partii tytułowej Carmen w operze Bizeta. Postać tę kreowała w teatrach operowych Krakowa, Warszawy, Gdańska, Bytomia, Łodzi, Szczecina. W 1995 roku jej rola Carmen w Operze Bałtyckiej uznana została za najlepszą kreację roku i nagrodzona nagrodą teatralną Wojewody Gdańskiego. Warto wspomnieć, że kierownictwo muzyczne sprawował J. Maksymiuk.

Bożena Zawiślak-DolnyNa szczęście partia Carmen nie przysłoniła artystce całego operowego świata. Pozwoliło to polskiej i zagranicznej publiczności na poznanie znakomitych kreacji Bożeny Zawiślak-Dolny w operach Rossiniego (Kopciuszek, Cyrulik Sewilski, Semiramida) i Verdiego (Bal maskowy, Trubadur, Nabucco, Rigoletto, Aida).

Jest śpiewaczką wszechstronną z powodzeniem śpiewa również w operetce i musicalu, nieobcy jest jej również repertuar oratoryjno-kantowy (Stabat Mater Pergolesiego i Szymanowskiego, Requiem Verdiego i Dworzaka, VII Symfonia Mahlera, Czarodziejska miłość De Falli). Ogromny sukces przyniosło artystce wykonanie songów Kurta Weilla, najpierw w przedstawieniu w Teatrze Stu u boku Jana Peszka, a potem w przygotowanym przez Operę Ślaską spektaklu Zagraj mi melodię z dawnych lat. Których reżyserem był Józef Opalski. Ostatni sukces tego gatunku to znakomita kreacja Aldonzy-Dulcynei w musicalu Człowiek z La Manchy M. Leigha, wystawionym w Łódzkim Teatrze Muzycznym i Operze Krakowskiej.

Karierę poprzedziła rzetelnymi studiami w Studium Wokalno-Aktorskim D. Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Studium kierowała wówczas jego legendarna założycielka Danuta Baduszkowa. Pierwsze lata swojej scenicznej pracy związała z Gdyńskim Teatrem Muzycznym, a następnie rozpoczęła współpracę z Operą Bałtycką, gdzie debiutowała w roli Olgi w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego. Od 1988 roku jest solistką Opery Krakowskiej.

Oprócz wymienionych ról głośnymi sukcesami Bożeny Zawiślak-Dolny w Operze Krakowskiej była kreacja Romea w operze Belliniego Capuletti i Montecchi, przygotowanej pod kierownictwem wielkiego mistrza batuty Richarda Bonynga. Ostatnim zaś, Hrabina w Damie Pikowej P. Czajkowskiego, Śmierć w Pastorałce L. Schillera, Evelin Huck w prapremierze operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów, Cześnikowa w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Łarina w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego w głośnej i nagradzanej wielokrotnie inscenizacji Michała Znanieckiego z tytułową rolą w wykonaniu Mariusza Kwietnia.

Oprócz wymienionej nagrody, została uhonorowana w 1997 roku Nagrodą Wojewody Małopolskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki, z tych samych powodów przyznano jej statuetkę Ariona przez ZASP oraz Złoty Krzyż Zasługi i ostatnio srebrny medal Gloria Artis przyznawany przez Ministra Kultury Sztuki i Dziedzictwa Narodowego.

Możliwość komentowania jest wyłączona.